foto Jonas Paulsson

onsdag 9 mars 2011

äntligen finväder!


Jonas Paulsson följer upp på en fin led på Curbar.
Gaia Gaia Gaia. början på ett mulet projekt som under dagen trädde fram i rödgul-sol och extas!
Moonwalk. 7a+. fin spricka med tekniskt avslut. onsightförsöket slutade ungefär i att jag försökte säkra från fel ställe, blev trött o ramlade på kruxet...

To be taken away. bra stick o vackert, kallt landskap
Rupert från Leeds Leeds Leeds. klättrar på The Storm 7B+, Stanage. grymme problem. kom ingenstans på´t
end of the affair, JP pekar på sista säkringen innan toppen.
robin börjar bli sjuk. J.P fick den sen. nu sitter jag på´t i Liverpool. tack


Robin och J.P är riktigt fina folk. gillar dem skarpt!

två helger senare... förra va bra. blev en vacker dag på Stanage Gritstone, tänkte sova där under ett block men fick tag på min man, Brian, i sheffield. hängde med goda män från Leeds Leeds Leeds som tog mig via ett- par- tre pints på puben i Hathersage till soffan hos Brian.

denna va bäst!!! jonas paulsson, JP, och robin dahlberg plockade mig på stationen. in i baksätet o ut i dimman. jag satt o tjötade i extas som jag brukar då jag väntar på något gott. nästan så jag blir trött på min egen röst ibland i såna tillfällen. bara pratar liksom, om inget o allt, inte att jag är orolig socialt men vet inte... Blackrocks blev berget. GAAAAIIIIA!!! otroligt vackert. har drömt om denna led sen jag först såg Hard Grit hemma hos Mark Austin och Chrillo 2002 då jag började klättra. då, ännu mindre fjun i ansiktet och med en idoldyrkan av alla som såg coola ut, inkl alla i Hard Grit. det har jag iofs nog nu med, idoldyrkan. men e kanske inte något dåligt? med att man har idoler så drömmer man ju också en hel del, känns skönt att drömma ändå.

topprep kändes okej men läskigt. typ 30 försök att lösa bottenkruxeet faktiskt, (30 snabba o hetsiga). kul hur allt ändras under dagen, först rädd att bara toppa sen ledpress och tick.

video som Jonas Paulsson o Ben Heason snickrat ihop, tror jag:
Gaia E8 6c - Oscar Alexandersson
själva bestigningen var så där egentligen. kom liksom utanför min kropp och bara gjorde, vilket var skönt, tills innan slutmovet då jag vände huvudet från vänster till höger o mötte väggen med blicken, blev då medveten, en rush av illamående och oro kom över mig. blev på något sätt som att jag trodde att jag skulle dö så det spelade ingen roll vad jag gör, bara försökte klättra upp. vilket jag gjorde och kom upp. vet inte om det ska kännas så... som tur e så hade jag ju inte dött om jag ramlat eftersom robin säkrade mig, men det hade inte känts bra att ramla tror jag...har klättrat många kilsäkrade bergsbestigningar förut men inte fått riktigt samma känsla faktiskt. lite overklig med lite för mycket som insats var min känsla, även om fallet hade gått superbra.
anyways---- en otrolig upplevelse, tillbaka till verkligheten efter de 2 långa minuter det tog att klättra leden. inte något jag ska hålla på med för mycket tror jag. GRAD?: seriöst inte hårdare än 7b+. toppen e rätt lätt egentligen, 6c+/7a kanske men speciell. inga riktiga grepp att hålla i. men andas man för häftigt så gungar man av känns det som...
avslutningsvis om denna 12 meter långa berg i mitten av ingenstans: verkligen suuuuuupercool. underbara rörelser, sköna grepp. teknisk o vacker att titta på!!! ett måste att testa. minnesvärt.

fest på kvällen, bakfull därefter. regn fyllde på... JP visade sin film, crackoholic, vilken fick grymma resultat i tävlingen, bra jobbat! robins gyllene tights var efterfrågade... sen mer öl o vaknade till en vacker dag. ut i Curbar va läget gött. fina sprickor o Grittiga avslut. ofarligt men spännande. ramlade o flög på varann led. testade End of the Affair, känns knappt värt det, ska nog inte försöka mig på den. typ 8 moves men dödsfarlig... fin dock. GRAD?: 7b kanske. inte så svår.

att jag skriver grader är för att jag själv alltid undrat och kanske andra undrar hur svåra de där sakerna är egentligen. inte för att de är så många som läser min blogg =)

tåg till liverpool efter en stor tävling på gymet i sheffield vi tittade på. verkligen inte sugen på att dra då prognosen säger annerledes!

time to send this monkey home to liverpool, where the sun only shines for dead-end streets and deserted factories.

3 kommentarer:

  1. Verkligen imponerande att du gjorde Gaia!

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa och Grattis!
    Hoppas du fick med brorsan ut en sväng för inspiration också.
    mvh
    Johan Kvissberg

    SvaraRadera
  3. Kul läsning Oskar!
    Det var Moonshine du klättrade på bilden där vid Curbar. Moonwalk var den där sista snubbiga du gjorde längre bort. Filmen på dig klipptes av Robin.
    Grymt kul att du dök upp!

    SvaraRadera