foto Jonas Paulsson

onsdag 30 mars 2011

ännu en underbar lång-helg i Wales county...

tee-shop under klippan Tramadog, där den ökända Strawberries klyver en sten
Nick Bullock på Right Wall. E5 6a.
toppen av Right Wall. Robin som hela tiden påpekar att han är "useless" glider upp för allt som jag försökte mig upp för under de senaste helgerna. kanske är jag också "useless" men det är illusionen om det motsatta som får mig att fortsätta kämpa för det ouppnårliga målet som inte ens existerar.
Left Wall, super fin E2
God morning
nån polare till Neil hade gjort en grind för blinda att följa med handen för att kunna känna hur vyen såg ut. berg-kammen
Robin följer upp Capital Punishment.
group-scrambling. fantastiskt kul. Ogwen high-country
"kap a ti" börjar digga det där. blir inte så stissig. även de sunkikaste av sunkigaste tet är bra här. sägs att det är grisfett i teet som gör att det smakar så fetaktigt. vet inte...
kafet under klippan styrdes av eric jones, gubbe i 80 års åldern som har vart ute på äventyr i sina dagar. solo eiger på 70talet bland annat

torsdag- söndag. Mars månad i Förenade Kungligheten...

vacker eftermiddagssol då vi styrde mot väst. 1,5 timme bara från liverpool. 3 dagar med goooväder. slaggade på någons tomt som Robin kände. fågelsång ner i dvalan o fågelsång upp med energin på morgonen. glömde rep dessvärre men stötte på en god man i byn som gärna lånade ut sitt rep. drog till Right wall area. långa leder i ett stort hörn, 40+ meters. Lord of the flies var min plan. tydligen en läskig klassiker i området, E6 6a. skulle va som 7a+ french. långa fall skulle vara en möjlighet o på några ställen, cruxet dessvärre, omöjliga fall ner i marken 10 meter under. blev rekad att göra Right wall, en lättare o inte läskig variant enligt min guide. 1 timme senare på toppen efter helvetes mycke meck med avslingad horn o upponer vända kilar i pockets kändes det som mitt max, mentalt o även svårighetsmässigt. kanske 6c klättring långt som fan ovan konstiga placeringar. för mig är det inte safe men som sagt de har andra preferenser.

laddade upp för Lord of the flies lite senare. så sjukt läskigt, inte ett kritmärke på ett svart frasigt hav av små pockets o krimpers. vågade inte. hängde långt ovan säkring o visste att kruxet som jag inte får falla på skulle komma. sträckte mig upp o kände lite, mer för sakens skull. hade redan bestämt mig- det här går inte. jag är för feg, vågar inte att satsa på det okända. fick backa ner o var nöjd med det. skönt att jag testade litegrann allafall, bara för att få känna på vad som är vad.

en annan klassiker som var tvunget att testa var Strawberries, en ofarlig 7c typ. aldrig onsightad, många har prövat. finns klipp i Onsight då Nico Favresse gör sitt försök, väldigt nära. jag prövade o satsade- kom kanske 4 meter av den 18 meter långa leden. inte ens i närheten av att få komma upp till det kända kruxet med krimpiga avslutet. sååå grymt att inse hur bra de som är bra är. doggade upp men leden är egentligen lite väl smärtsam för att va five-star. finger jam o sånt på lite överhäng utan fotsteg. petter restorp skulle nog kunna skriva historia här!!!

bodde i det fantastiska kollektivet av snickare i byn Mefesto, tror inte det stavas så men. gubbar som bara lever för sin sista paycheck. så himla fint. köper o bjuder på mat till de som vill, all-inclusive. inget snack om vem som är skyldig vem, känns så himla förnuftigt på något sätt. vet att jag inte är sån egentligen, tyvärr, men man formas ju lite som tur e av de man möter. Matt, Joe, Neil, Robin-----nya hjältar som sätter spår. ännu en helg då jag inte ville lämna drömvärlden till ett sunkigt sjukhus med arga, jävligt förbannad, handledare.

2 kommentarer:

  1. "...blev rekad att göra Right wall, en lättare o inte läskig variant enligt min guide. 1 timme senare på toppen efter helvetes mycke meck med avslingad horn o upponer vända kilar i pockets kändes det som mitt max, mentalt o även svårighetsmässigt. kanske 6c klättring långt som fan ovan konstiga placeringar. för mig är det inte safe men som sagt de har andra preferenser."

    Känner igen mig precis med avslingade horn och kilar upponer. Tog mig också typ en timme men det var en timme att minnas. Right Wall klassas i min värld som en fulsnygg led. Inte så najs men ändå jävligt najs, fast onajs samtidigt =D

    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. det börjar bli lite tråkigt att läsa det här inlägget nu.. det börjar bli dags att skriva ett nytt :)

    SvaraRadera