foto Jonas Paulsson

söndag 30 maj 2010

"black canyon--makes yosemite look like a fucking preschool"

sorterar grejer, kvällen innan. pirr i magen o goofeeling. källaren hos en god man, chris. ett riktigt vackert litet gym. fin familj hade han osso.

utfallet efter en heldags klättring. en äcklig flod att hänga i tyreolen över. jag va livrädd trots helt ofarligt. ( om inte repen går av dvs, men de gör de ju inte)

early bird gets the morning worm, som jag brukar sköja till det med i labbet.... kl e 5. dax för äventyr. jag tror det e detta jag älskar mest. jag gör det allt för sällan känns det som. allt jag gör ute i bergen kommer i slutändan till att överföras till just liknande äventyr, förhoppningsvis. en partner o upplevelser, rädsla, blötma, tröttma, eufori. allt man vill ha. minnen att samla på!!!


jag o jason. godeman från grand junction i colorado möttes upp, vi skulle ge oss uppför o nerför "tague yer time", 5.12, 15 repor. ner till en annan god man o hans familj som vi bodde hos i nära "the gunns" (gunnison park). amerikanos älskar de där kola förkortningarna, jag med. upp i arla morgon. ball med black canyon e att man rappelerar hela leden eftersom det inte riktigt finns en stig ner o en helvetes älv e där nere som man inte kan korsa. vädret såg inte stabilt ut men vi hade bara en dag på oss. goa ting första replängderna. gjorde något som jag sagt till mig hundra gånger innan att inte göra. slå ihop replängder... ett suuuupervackert dieder + ett läskigt flak. inte bra. verkligen förbi min gräns över vad som e gött. panik. men gick bra. supergirad hela vägen. märkte inte att det regnade litegrann hela tiden. jason märkte... bla bla bla. några repor till, till en god hylla. o fy fan va himlen öppnade sig. allt blev pissblött, likaså vi. sen kom solen fram efter en kvart. värt!!!! problemet va att vi inte hade sjukt mycket tid kvar tills det blev svart. tjötade lite om vilket som skulle bli minst episkt ( inte farligt o kolt alltså, bara minst jobbigt...) öppåt i blött fjäll, 8 repor. eller neråt och försöka korsa helvetes floden o sen gå upp i klätterskor i 3 timmar för att sen köra bil i 6 timmar för att komma tillbaka till våran bil. ojojojo. inga bra alternativ. jag prövade en repa men pallade/vågade/klarade inte att fortsätta. det fick bli andra alternativet.

snygge vägg asso. våran vägg e vart fotot e taget ifrån. alltså miiinnnst lika kol. =) våran bil e där bilden e tagen. 22 timmar senare var vi på andra sidan, på den toppen där borta. därifrån 6 timmar bil för att få sova. fågelvägen kan va en kilometer. canyons e allt vackert.
första repan, 11+.
dieder+ flak. 55 meter. 5.12 + 5.11+. inte värt det.
gott dieder igen. 5.12-. min röv e så bra i hörn asso. kan liksom trycka så bra på små steg med mycket tyngd bakom.

förövrigt. black canyon makes norway climbing look like norway climbing. alltså. helt vanlig klättring. riktigt fint. ska tebax snart o försöka igen. riktigt fin o ihållande led. kommer nog inte klara den även om det e bra väder men men...

2 kommentarer:

  1. gött! min röv har också kommit till användning.

    SvaraRadera
  2. gött mos, inte som i creeken direkt där man kan sätta bombers varje dm

    //hank

    SvaraRadera